Gewone hoofdpijn

Symptomen

  • Lichte tot matige hoofdpijn
  • Dubbelzijdig
  • Bandvorming over het voorhoofd of als een drukkend gevoel op het hoofd
  • Duur: van een half uur, tot meerdere dagen achtereen
  • Gewone activiteiten kunnen doorgaans voortgezet worden
  • Geen misselijkheid

Wat is het?

Gewone hoofdpijn is een verzamelnaam voor allerlei vormen van hoofdpijn die niet bij een of andere specifieke vorm van hoofdpijnzijn in te delen en waarvoor de wetenschap nog geen oorzaak heeft gevonden. hoofdpijn ervaren we allemaal wel eens als we vermoeid zijn na een periode van concentratie en inspanning. Maar sommigen hebben vrijwel dagelijks last. Termen als spanningshoofdpijn, spierspanninghoofdpijn, stresshoofdpijn en “psychische” hoofdpijn worden er wel voor gebruikt. Verwarrend kan zijn dat mensen die regelmatig hoofdpijn hebben veel pijnstillers gebruiken. Door het veelvuldig gebruik van pijnstillers (meer dan twee keer per week) kan een medicijnafhankelijke hoofdpijn ontstaan. Die komt als het ware nog eens bovenop de reeds bestaande hoofdpijn. Veelvuldig gebruik van cafeïnehoudende dranken (koffie, thee, cola) kan op dezelfde wijze de hoofdpijn in stand houden.

Symptoomcheck: Hoofdpijn, gewone

Gewone hoofdpijn is een verzamelnaam voor allerlei vormen van hoofdpijn die niet bij een of andere specifieke vorm van hoofdpijn zijn in te delen en waarvoor de wetenschap nog geen oorzaak heeft gevonden.

Hoe kom je eraan?

Hoewel de oorzaak niet duidelijk is kunnen bepaalde factoren wel van invloed zijn, zoals een erfelijke aanleg, een verkeerde lichaamshouding en ook spanningen en vermoeidheid.

Wat kunt u zelf doen?

Uit het voorgaande kunt u afleiden dat er geen eenduidig advies te geven is hoe u het beste kunt omgaan met “gewone hoofdpijn”. Van belang is om na te gaan welke factoren bij u van invloed zijn op het ontstaan ervan. Een “hoofdpijndagboek” kan hierbij van nut zijn. Daarin houdt u bij onder welke omstandigheden de klachten toe- of afnemen. Factoren die van invloed zijn komen aan het licht waardoor het ook mogelijk wordt er wat aan te doen. Het kan nodig zijn aanpassingen te verrichten aan uw bed of aan uw werkplek. Misschien moet u meer gaan bewegen en sporten of zouden ontspanningsoefeningen of yoga u kunnen helpen. Dat is allemaal een kwestie van zoeken naar wat u het beste helpt. Wees zeer terughoudend met het gebruik van pijnstillers. Dit, om het ontstaan van medicijnafhankelijke hoofdpijn te voorkomen.

Wat doet de dokter?

Mocht u er met bovenstaande adviezen niet uitkomen, raadpleeg dan uw arts. Misschien lukt het samen met hem wel om een bepaald patroon te ontdekken. Zonodig kan hij u verwijzen naar een fysio- of mensendiecktherapeut of naar een psycholoog. Een neuroloog kan weinig voor u betekenen als er sprake is van gewone hoofdpijn. Mocht u zich toch blijvend ongerust maken over de hoofdpijn, dan kunt u met de huisarts overleggen of een bezoek aan de neuroloog toch niet nuttig zou zijn om eventuele andere oorzaken van hoofdpijn uit te sluiten.