Burnout

Symptomen

  • Moeheid
  • Slaapproblemen
  • Emotioneel labiliteit
  • Verminderd zelfvertrouwen
  • Concentratieverlies

Wat is het?

Burnout is een situatie van lichamelijke en vooral geestelijke uitputting, als reactie op een jarenlange stress. U voelt zich moe, de hele dag, al bij het opstaan. Niettemin slaapt u slecht. Er kunnen vage lichamelijke klachten bestaan als hoofdpijn, spierpijn, gewrichtsklachten. Lichamelijk bent u ook veel eerder uitgeput. U bent emotioneel labiel, huilt om kleine dingen. U voelt zich leeg, u bent vaak somber en u bent uw oude zelfvertrouwen kwijt. U wordt moeilijker in de omgang want u bent sneller geïrriteerd, kunt minder hebben, u verliest ook uw interesse in de anderen. Op het werk wil het ook niet vlotten: het boeit u niet meer, u kunt het ook niet goed meer aan, het wordt teveel allemaal. Maar het lukt u niet zich daarover heen te zetten, orde op zaken te stellen. U verliest het overzicht, kunt zich niet meer concentreren, verliest zich in details. U gaat fouten maken, raakt daardoor in conflict met collega”s en superieuren, maar u kunt dat conflict ook niet goed hanteren. Zo zou het kunnen zijn, al zullen de accenten van de een tot de ander verschillen. Centraal staan de gevoelens van vermoeidheid, leegte, het niet meer aan te kunnen.

Symptoomcheck: Burn out

Met behulp van deze test kunt u erachter komen in hoeverre de symptomen en oorzaken van burn out op uw situatie van toepassing zijn. De test geeft geen definitieve diagnose. Wij adviseren u wanneer nodig om een arts te raadplegen. De test is anoniem. Er wordt niet gevraagd naar uw naam en adresgegevens.

Hoe kom je eraan?

Dat heeft met uw persoonlijkheid te maken en met uw werk: hoe u met uw werk en hoe uw werk met u omgaat. Burnout ziet men vooral ontstaan bij mensen die zich met hart en ziel geven: ze zijn idealistisch, stellen hoge eisen aan zichzelf, zijn perfectionistisch. Ze voelen zich sterk betrokken en ook verantwoordelijk. Ze kunnen echter niet goed grenzen stellen. Ze zijn vooral werkzaam in sectoren waarin omgang met en zorg voor anderen wezenlijk onderdeel van het werk is: onderwijs, de zorg, welzijnswerk en de horeca. In het werk zijn de werkorganisatie en de sfeer daar van belang: Hebt u het gevoel er alleen voor te staan of als team? Kunt u ergens terecht met uw problemen? Bestaat er een systematische supervisie? Klopt de organisatie? Wat gebeurt is het volgende: u bent een enthousiast werker, zet zich volledig in. U voelt zich ook persoonlijk betrokken bij uw werk. U neemt het daardoor ook mee naar huis en maakt het probleem van uw cliënt ook een beetje het uwe. En u hebt meer cliënten. Zo kunt u geleidelijk aan emotioneel worden leeggezogen. Zeker als er thuis ook nog een boel te doen valt en zeker ook als u op het werk niet op anderen kunt terugvallen. Als deze situatie langer bestaat (jaren) dan kan het beeld van een burnout ontstaan als boven beschreven.

Wat kunt u zelf doen?

Burnout ontstaat geleidelijk en gaat ook niet zomaar weg. Een paar weekjes rust is niet voldoende. Belangrijk is dat u gaat erkennen dat er een probleem is en dat u er niet alleen mee blijft rondlopen. Ga erover praten, met uw partner, uw superieuren. Trek vervolgens de stoute schoenen aan en zoek hulp.

Wat doet de dokter?

Maar een afspraak bij uw huisarts of de bedrijfsarts of een andere capabele hulpverlener. Zij zullen het probleem herkennen. Zij kennen ook mogelijkheden voor behandeling in uw omgeving. Er zijn verschillende manieren van aanpak. Ze hebben gemeen dat ze intensief zijn en de nodige tijd kosten. U moet tot nieuwe inzichten komen en die zichzelf eigen maken en dat gaat niet van de ene dag op de andere. Geleidelijk aan merkt u dan dat u minder moe wordt, weer meer geïnteresseerd raakt. Uiteindelijk kunt u uw werk weer hervatten. U zult merken dat uw aanpak heel anders is dan voorheen: betrokken, maar met voldoende afstand. Noem het professionele betrokkenheid. In plaats dat het werk u leegzuigt gaat u er juist voldoening uit putten.