• Home
  • Nieuws
    • Dagnieuws
    • Wetenschappelijk nieuws
  • Wat heb ik?
    • Overzicht van ziektebeelden
    • Medisch nieuws
    • Leefstijl en gezondheid
      • Voeding
      • Bewegen
      • BMI Meter
      • Slaap
      • Vrije tijd en werk
      • Huis
      • Relatie en kinderen
      • Alcohol
      • Stress
      • Seks en soa’s
      • Eetstoornissen
      • Roken
      • Drugs
  • Symptoomchecks
  • Bijsluiters
    • Medicijnen
      • In het medicijnkastje
      • Medicijnen uit de apotheek
      • Gebruik en bijwerkingen
      • Medicijnen en kinderen
      • Medicijnen op reis
    • Alle bijsluiters op een rij
  • Naar de huisarts
    • Naar de huisarts
    • Checklist
    • Meest gestelde vragen in de huisartsenpraktijk
    • Doorverwijzing naar de specialist
  • Op reis
    • Vaccinaties
    • Checklist voor op reis
    • Medicijnen op reis
  • dec
    10
    2014

    Mediacampagne stimuleert stoppen met roken

    De mediacampagne over de vergoeding van hulp bij stoppen met roken, heeft ervoor gezorgd dat bijna twee keer zoveel mensen in 2011 stopten met roken als in 2010. Dit blijkt uit onderzoek van de Universiteit Maastricht dat vandaag is gepubliceerd in het wetenschappelijk tijdschrift Tobacco Control. Vooral rokers die 10 of meer sigaretten per dag rookten, waren gebaat bij de vergoeding van stopondersteuning en de campagne. Rokers die de mediacampagne hadden gezien, stopten significant vaker met roken. In januari 2011 is in Nederland ingevoerd dat rokers die willen stoppen vanuit de zorgverzekering een vergoeding kunnen krijgen voor stophulp (bestaande uit gedragsmatige begeleiding en medicatie en/of nicotinevervangers). De invoering van dit beleid werd destijds ondersteund door een mediacampagne. Vanwege overheidsbezuinigingen werd farmacologische stophulp in 2012 niet meer vergoed, maar sinds 2013 is het weer volledig terug in het basispakket. Daarna is er echter niet meer campagnematig over gecommuniceerd. Dr. Gera Nagelhout, eerste auteur van het onderzoek: “We zien heel duidelijk dat mensen in 2011 goed op de hoogte waren van de vergoeding, maar dat dat nu weer afneemt. Een campagne is belangrijk om rokers te laten weten dat er effectieve stophulp beschikbaar is en dat deze wordt vergoed, zodat rokers gestimuleerd worden om een stoppoging te doen.” De informatieve mediacampagne die eind 2010 en begin 2011 is gevoerd, had de slogan: ’Echt stoppen met roken kan met de juiste hulp’. De campagne is gevoerd op televisie, radio, posters, flyers en internet, werd uitgevoerd door STIVORO en gefinancierd door ZonMw en KWF Kankerbestrijding. De boodschap was dat de combinatie van nicotinevervangers of medicatie met gedragsmatige ondersteuning wordt vergoed door zorgverzekeraars, omdat dit aantoonbaar de meest effectieve vorm van stophulp is. Aan het onderzoek namen 2.763 volwassen rokers deel die tussen september 2010 en juni 2011 vier keer werden ondervraagd. Elke drie maanden vulden zij een vragenlijst in. In totaal namen 1.216 rokers deel aan alle metingen. Het onderzoek werd uitgevoerd door dr. Gera Nagelhout van de Universiteit Maastricht (CAPHRI) en de Alliantie Nederland Rookvrij! in samenwerking met onderzoekers van de Universiteit van Amsterdam (ASCoR), het Trimbos-instituut en de Open Universiteit. Het veldwerk werd uitgevoerd door MarketResponse en het onderzoek werd gefinancierd door ZonMw.

    exed-admin (691) (0)
    Categorieën
    • Nieuws
    • Wetenschappelijk nieuws

    Over de schrijver

    exed-admin
← Proef met snel ingrijpen bij bloedvergiftiging
Toename aantal fietsers vraagt om investeringen →
Zoek op symptoom of ziekte
Disclaimer

De informatie die op deze website staat, komt uit 2017.

Wetenschappelijk nieuws
Mediacampagne stimuleert stoppen met roken
10 december 2014
Bijsluiters

cbg-meb-logo

De bijsluiters zijn afkomstig van de Geneesmiddeleninformatiebank van het College ter Beoordeling van Geneesmiddelen (CBG). Het CBG beoordeelt en bewaakt de werkzaamheid, risico's en kwaliteit van geneesmiddelen voor mens en dier. Ook beoordeelt het CBG de veiligheid van nieuwe voedingsmiddelen voor de mens. Het CBG is een zelfstandig bestuursorgaan dat onder de Rijksoverheid valt en onafhankelijk beslist over de toelating en bewaking van geneesmiddelen voor de mens. Zie ook: www.cbg-meb.nl.

App: Diagnosehulp

schermafbeelding-2016-10-19-om-09-18-13De Diagnosehulp bevat interactieve vragenlijsten voor 263 ziektes. Door het invullen van een vragenlijst kunt u controleren of de symptomen van een bepaalde aandoening voor u van toepassing zijn. Per lijst zijn er gemiddeld 10 vragen. De Diagnosehulp is alleen beschikbaar als app voor iPhone en iPad. Download de diagnosehulp. Binnenkort is ook de Android-versie (voor o.a. Samsung) beschikbaar.

Richtlijnen CGR

CGR Logo

De informatie op deze website voldoet aan de nieuwe richtlijnen van het CGR voor medische informatie op internet. Tevens wordt voldaan aan de Code Publieksreclame (2015) voor geneesmiddelen van de Reclame Code Commissie.

Disclaimer

De informatie die op deze website staat, komt uit 2017.

  • Disclaimer
  • Privacystatement
  • Sponsoren
Contactgegevens
MixCom Publish
  • Branderweg 5A, 8042 PD Zwolle
  • 038 303 10 70
  • info@mixcom.nl
  • https://mixcom.nl