Stress

Stress is een reactie op spanning of angst. Als mens zijn we klaar om in actie te komen: snelle hartslag, wijde pupillen, snellere ademhaling. Klaar om aan te vallen of te vluchten. Deze reactie heeft de natuur ons meegegeven om te kunnen overleven. Echter, we leven niet meer in de natuur, maar in een gecompliceerde maatschappij. Als onze werkgever kwaad is, kunnen we hem niet aanvallen en ook niet hard wegrennen. Om de spanning af te reageren geven we later de prullenmand een schop of maken we thuis ruzie met onze partner.

Als dit af en toe gebeurt, heeft het geen blijvend effect op ons lichaam. De stress kan echter ook chronisch worden. Als we de hete adem van een baas voortdurend in de nek voelen bijvoorbeeld. Of als ontslag dreigt, er langdurig spanningen zijn in de relatie, we voortdurend gepest worden of blijvend last hebben van geluidsoverlast. Als dergelijke situaties lang aanhouden, ontstaan er allerlei klachten.

Chronische stress geeft:

  • Lichamelijke klachten: hartkloppingen, hyperventilatie, stijgende bloeddruk, hoofdpijn, buikpijn of pijnlijke spieren.
  • Psychische klachten: prikkelbaarheid, slecht slapen, moeite met concentratie, moe, futloos en minder zin in seks.

Langdurige stress kan leiden tot overspannenheid of een gevoel van helemaal ‘opgebrand’ zijn. Het is belangrijk het niet zover te laten komen, herstel van zo’n periode duurt lang.

Als er problemen of conflicten zijn, probeer ze bespreekbaar te maken, zodat ze niet blijven smeulen. Wees duidelijk tegenover anderen, geef aan waar je grenzen liggen, waak ervoor dat ze niet overschreden worden.

Maak jezelf intussen sterker; zoek hulp bij anderen. Probeer spanningen af te reageren, bijvoorbeeld door te sporten. Een hobby kan gevoelens van voldoening geven als dat op het werk niet lukt. Is het probleem onoplosbaar, ga het dan uit de weg probeer bijvoorbeeld een andere baan te zoeken, te verhuizen of  relatietherapie.

SLUIT
CLOSE