Bewegen

Jongeren

Voor jongeren onder de 18 jaar is het belangrijk regelmatig te bewegen. Het groeiende lichaam zal zich beter ontwikkelen door regelmatig te sporten en te bewegen.

Naast dagelijkse matig intensieve beweging (minimaal een uur fietsen, lopen, buiten spelen) is er behoefte aan minimaal twee maal per week een uur meer intensieve training, gericht op oefenen van kracht, lenigheid en vaardigheden. Dit kan plaatsvinden tijdens gymnastiek op school of tijdens training en wedstrijden bij een sportclub.

Volwassenen

Regelmatig bewegen stimuleert ademhaling en bloedsomloop, spieren en gewrichten worden soepeler en sterker en de bloeddruk, het cholesterol- en het suikergehalte wordt verlaagd. Beweging houdt ons niet alleen fit, het helpt zelfs ziekten te voorkomen. Regelmatig bewegen verlaagt het risico op hart- en vaatziekten, diabetes type 2 (suikerziekte) en overgewicht. Ook voelen we ons geestelijk fitter door regelmatig bewegen.

Onder bewegen verstaan we het verrichten van een matig intensieve tot zware inspanning. Voor een volwassene is het goed dagelijks een half uur matig intensieve inspanning te verrichten. Veel van het bewegen kan in het gewone leven ingepast worden: neem de fiets in plaats van de auto, de trap in plaats van de lift. Enige regelmaat is belangrijk, bijvoorbeeld: dagelijks een half uur wandelen. Frequente matige inspanning kan ingeruild worden voor minder frequente, langer durende of intensievere oefening. Maar probeer toch minimaal drie maal per week bezig te zijn met beweging.

Senioren

Lichamelijke activiteit is voor iedereen belangrijk, ook voor ouderen. Regelmatig bewegen en oefeningen doen, houdt het lichaam fit: hart en longen functioneren beter, de spieren blijven sterker en soepeler en de gewrichten verstijven minder. Ook voor mensen op leeftijd is het belangrijk te wandelen, fietsen en te zwemmen, bij voorkeur dagelijks een half uur.

Sporten blijft op iedere leeftijd gezond, als we tenminste rekening houden met de beperkingen van de leeftijd en het lichaam niet forceren!

Beweging is extra belangrijk voor mensen met een chronische ziekte, zoals diabetes (suikerziekte), hart- en vaatziekten, reuma of long-emfyseem, Het maakt dat we ons fitter voelen en minder last hebben van de beperking. Vanzelfsprekend moeten de activiteiten wel worden aangepast aan de lichamelijke mogelijkheden. Overleg daarom eerst met een arts of fysiotherapeut.

SLUIT
CLOSE