De ziekenhuizen willen de zorgverzekeraar graag als klant houden en zijn dus bereid om een patiënt `voor te laten gaan`. Ook minister Hoogervorst is groot voorstander van de wachtlijstbemiddeling. Alle inspanningen die erop gericht zijn om voor patiënten de tijd van ziekte, pijn en ongemak te verkorten, verdienen steun. Maar ook de werkgever is erop gebrand zijn zieke werknemer zo snel mogelijk weer terug in het arbeidsproces te krijgen. Toch haken er nog regelmatig patiënten af die ergens anders sneller geholpen zouden kunnen worden. De redenen zijn verschillend: te ver van huis of het ontbreken van vertrouwen in een andere specialist. Verzekerden dwingen om naar een ander ziekenhuis te gaan is niet gebruikelijk. Dat zou klanten kunnen gaan kosten. Een alternatief is het ontwikkelen van kwaliteitsafspraken. ZorgverzekeraarVGZ heeft hiervoor een prestatiecontract ontwikkeld. De uitkomsten moeten nu duidelijk gaan maken of ziekenhuizen in staat zijn om zich aan de afspraken te houden.
[21 oktober 2003]
Bron: EXED®