De reclame is in strijd met artikel 2 van de Nederlandse Reclame Code die bepaalt dat reclame in overeenstemming dient te zijn met de wet, de waarheid, de goede smaak en het fatsoen. Op haar website beweert de distributeur dat KG-2, als enige echte anti-katerpil, alcohol in het lichaam versneld doet afbreken. Zij adviseert de pil te gebruiken na een borrel op het werk of na een avondje stevig drinken om `s morgens weer fris op te kunnen staan. Ook kan de pil voorkomen dat iemand die onder invloed achter het stuur zit een boete krijgt of zijn rijbewijs kwijtraakt. Het slikken van de pil na de eerste ademproef verlaagt volgens de producent het bloedalcoholgehalte (BAG) waardoor de tweede blaasproef op het politiebureau gunstig kan uitpakken. Eerder al werd door verschillende wetenschappers en deskundigen de werking van anti-katerpillen in twijfel getrokken. Met de uitspraak van de Reclame Code Commissie is nu definitief duidelijk dat beweringen over de werking van deze pillen ongefundeerd zijn.
Bron: EXED®