Intrinsiek gemotiveerde geneeskundestudenten studeren beter en halen hogere cijfers. Vrouwelijke studenten zijn vaker intrinsiek gemotiveerd dan mannen. Dat concludeert arts en onderzoeker Rashmi Kusurkar na onderzoek aan het VUMC en het UMC Utrecht. Zij promoveert op 27 maart. Kusurkar onderzocht via vragenlijsten ongeveer 1500 geneeskundestudenten aan het VUMC en het UMC Utrecht. In verschillende deelonderzoeken deelde ze studenten in op basis van leerstrategie en motivatie. Studenten kunnen een oppervlakkige leerstrategie gebruiken, gericht op het onthouden van feiten, of een dieptestrategie om zoveel mogelijk te begrijpen van de stof. Ook kunnen studenten verschillend gemotiveerd zijn. Intrinsiek gemotiveerde studenten willen tentamens halen en afstuderen omdat ze de studie geneeskunde interessant vinden. Extrinsiek gemotiveerde studenten willen arts worden vanwege bijvoorbeeld de status van het beroep, het bijbehorende salaris of druk vanuit thuis. Intrinsiek gemotiveerde studenten blijken vaker te studeren via een dieptestrategie en ook hogere cijfers te halen. Verder halen vrouwen hogere overall motivatiescores en zijn ze juist minder extrinsiek gemotiveerd (vrouwen scoorden in haar onderzoek 57 van 80 punten op een motivatie-schaal, mannen 54). Vrouwelijke geneeskundestudenten halen ook hogere cijfers dan mannelijke collega’s. Het kabinet wil de loting voor geneeskundestudenten niet langer verplicht stellen, universiteiten mogen zelf selecteren. Movitatie leent zich volgens Kusurkar echter niet voor een selectietest. “Als we geneeskundestudenten op hun achttiende selecteren op motivatie dan zijn mannen in het nadeel. Bovendien zijn bestaande motivatietests niet geschikt voor selectie omdat de student antwoordt wat hij of zij verwacht dat men wil horen. Ook kunnen aanstaande studenten in gesprekken sociaal wenselijke antwoorden geven en de beoordelaars kunnen hun eigen voorkeuren laten meewegen.” Bovendien kan motivatie veranderen, stelt Kusurkar. “De studie geneeskunde moet zo ingericht worden dat het de juiste motivatie in studenten boven brengt. Studenten moeten autonomie krijgen, ze moeten invloed hebben op het tempo en volgorde van het onderwijs. Daarnaast moeten ze feedback over hun competenties en vaardigheden krijgen. Als laatste moeten ze emotioneel betrokken zijn bij het onderwijs. Vroeg in de studie contact krijgen met patiënten is bijvoorbeeld veel beter dan beginnen met puur theoretische studiejaren.”
-
mei122012
Motivatie is cruciaal voor succes geneeskundestudenten