Summit supermarkt
De mobiele service gaat zover, dat de koper met een enkele klik in de winkel zelfs wordt doorverbonden met de website van biologische boer die de producten heeft verbouwd en afgeleverd. Hierdoor is een ultra moderne variant ontstaan op het aloude principe van de markt waar kopers en verkopers elkaar in de ogen konden kijken bij het sluiten van de koop. De nieuwe toepassing loopt via de camera die tegenwoordig op alle moderne mobiele telefoons is geïnstalleerd. Even de lens open, en de verbinding met de website van de fabrikant wordt automatisch totstandgebracht; alle relevante aanvullende informatie over het product wordt in het display van het mobieltje getoond. De toepassing wordt niet alleen gebruikt voor verse biologische groenten en fruit, maar tegenwoordig voor alle producten in de winkel. Zelfs op affiches voor popconcerten op metrostations in Tokyo zijn de telefoonbarcodes te zien. Met een eenvoudige druk op de knop wordt de geïnteresseerde verbonden met het boekingskantoor van de voorstelling van het betreffende affiche. Fabrikanten van voedingsmiddelen in Japan, dat na de VS en China de grootste voedingsmiddelenmarkt ter wereld heeft, geven via het digitale etiket meer en directer informatie over hun product. Voor de fabrikanten is het een nieuwe methode om de consument aan het merk te binden. Het gebruik van internet op het mobieltje staat in Nederland nog in de kinderschoenen, vooral omdat de prijzen voor mobiel internet hoog zijn. Gezien de ontwikkelingen in Japan, waar de mobiele telefoon intensiever wordt gebruikt dan de PC, kan ook de consument in Europa binnenkort gebruik maken van de schijnbaar onbegrensde mogelijkheden van het internet. Wel zullen websitebouwers rekening moeten houden met de kleinere displays van mobiele telefoons en hun informatie die het eerst verschijnt, daarop moeten aanpassen.
Bron: ConsuMed®